شناسهٔ خبر: 177907 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت؛

دستیابی به فناوری پیشرفته در سازمان راهداری و چشم‌انداز ترانزیت جاده‌ای ۱۸ میلیون تنی

ترانزیت جاده ای هفته گذشته در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای شاهد رخدادهای مهمی بودیم که نشان از ادامه مسیر رشد و توسعه در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای دارد و ساخت سکوی شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای با فناوری پیشرفته و روند رو به رشد ترانزیت جاده‌ای و چشم انداز ۱۸ میلیون تنی از جمله آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته‌ای که گذشت، چندین خبر مهم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای منتشر شد که نشان از تحولات و پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه داشت. از تولید سکوی شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای تا پیش‌بینی رشد ترانزیت جاده‌ای، این اخبار حاکی از تلاش‌های گسترده در جهت بهبود زیرساخت‌ها و ارتقای سطح خدمات حمل‌ونقل در کشور است.

یکی از مهم‌ترین اخبار این هفته مربوط به ساخت سکوی شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای در ایران است. این سکوی شبیه‌ساز به‌عنوان یک دستاورد دانش‌بنیان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مرحله نهایی تولید قرار دارد.

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اعلام کرد که این فناوری پیشرفته، مشابه با فناوری‌های پیچیده‌ای است که در کشورهای توسعه‌یافته استفاده می‌شود و ایران با کمک نخبگان داخلی به این فناوری دست یافته است.

وی همچنین بیان کرد که این دستگاه‌های شبیه‌ساز با قابلیت شبیه‌سازی سناریوهای پیچیده و ارزیابی مهارت‌های خاص، نقش مؤثری در افزایش مهارت رانندگان و ارتقای کیفیت آموزش‌های رانندگی دارد. این فناوری همچنین زمینه‌ساز ایجاد مراکز حرفه‌ای آزمون علمی و دریافت گواهینامه‌های معتبر مهارتی بین‌المللی برای رانندگان خواهد بود که از مزایای آن محسوب می‌شود.

در ادامه، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری، از پیش‌بینی تحقق ترانزیت جاده‌ای ۱۸ میلیون‌تنی تا پایان سال‌جاری خبر داد.

وی در نشست هم‌اندیشی رؤسای ادارات ترانزیت و مدیران پایانه‌های مرزی بر اهمیت مدیریت واحد پایانه‌های مرزی تأکید کرد و گفت که مدیریت یکپارچه این پایانه‌ها می‌تواند مشکلات مرزی را کاهش داده و روند خدمت‌رسانی در این پایانه‌ها را بهبود بخشد.

هدایتی همچنین اعلام کرد که روند ترانزیت کشور به‌صورت پیوسته روبه‌رشد بوده و تا پایان سال ۱۸ میلیون تن ترانزیت جاده‌ای محقق خواهد شد که این موضوع نقش مهمی در تقویت اقتصاد کشور دارد.

همچنین در هفته گذشته، نخستین جلسه کارگروه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور در دولت چهاردهم برگزار شد.

این نشست به ریاست حامدرضا حیدری، سرپرست تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد و با محوریت تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت وزارت راه و شهرسازی به بررسی مسائل مربوط به ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور پرداخت. در این جلسه، مروری بر مفاد قانونی برنامه هفتم در خصوص سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تحولی در حوزه مدیریت زیرساخت‌ها و فرایندهای پایانه‌های مرزی صورت گرفت.